Friday, 16 November 2012

Penerokaan bunyi


            Bunyi-bunyian yang terhasil dari pelbagai sumber yangmempunyai ciri-ciri yang tersendiri.
Sesuatu bunyi-bunyian itu mempunyai mutu yang berlainan dan memberi satu gabungan atau idea yang berlainan. 

Hasil dan mutu sesuatu bunyi-bunyian itu adalah disebabkan oleh alat itu sendiri, dibuat daripada bahan-bahan tertentu dan dibunyikan.


















Aktiviti pergerakan kreatif mengikut muzik



Standard Pembelajaran Kreativiti ( Muzik) Prasekolah - Nyanyian

2.1       Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi.

            2.1.1    Menyanyikan melodi mudah ( contoh Hmm..La..)

            2.1.2    Menyanyi lagu yang mudah dengan iringan muzik.

            2.1.3    Menyanyi lagu yang mudah mengikut tempo (iaitu cepat dan lambat)

            2.1.4    Menyanyi lagu yang mudah dengan sebutan jelas.

            2.1.5    Menyanyi lagu yang mudah dengan perasaan dan ekspresi.

            2.1.6    Menyanyi lagu yang mudah dengan gerakan.

2.2       Mengambil bahagian dalam aktiviti memainkan perkusi.

  2.2.1 Mengecam bunyi perkusi dan menamakan jenis alat yang dibunyikan.   (Contoh,kastenet,kerincing,maracas,drum)

            2.2.2    Menghasilkan bunyi perkusi badan.(hentak kaki,tepuk tangan,petik jari)

            2.2.3    Memainkan perkusi dengan iringan muzik dengan bimbingan.

2.3       Mengambil bahagian dalam aktiviti penerokaan bunyi.

             2.3.1 Meneroka bunyi menerusi bahan atau objek improvisasi dengan bimbingan 
                        (penerokaan melibatkan bunyi,irama,kesan bunyi dll)

            2.3.2    Memainkan alat improvisasi bagi mengiringi nyanyian dengan bimbingan guru.



2.4       Menunjukkan apresiasi muzik.

            2.4.1    Membuat gerakan anggota badan mengikut lirik lagu (sing with action)

            2.4.2   Menggerakkan anggota badan secara kreatif mengikut muzik dengan bimbingan guru.

            2.4.3    Mengenal elemen muzik dengan bimbingan.

  •    kuat - lembut (dinamik)
  •    cepat - lambat (tempo)
  •    tinggi - rendah (pic)
  •    panjang - pendek (irama)
  •   sedih - gembira - bersemangat (mud)

No comments:

Post a Comment